• Arresting Actors: A Sámi Drum and its Complex Relations 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-04-19)
      The article centres around a well-known artefact in Sámi history, the more than 300-year-old drum that once belonged to Poala Ánde/Anders Poulsen, that has recently been returned to Sápmi after a long restitution process. Sámi drums were deemed sorcerers’ devices and routinely confiscated and destroyed during seventeenth century Danish autocracy; their users prosecuted and sometimes executed. In the ...
    • Contemporary Sámi Art in the Making of Sámi Art History: The Work of Geir Tore Holm, Outi Pieski and Lena Stenberg 

      Grini, Monica (Chapter; Bokkapittel, 2017)
      This essay is an attempt to answer the following questions: How do contemporary artists like Geir Tore Holm, Outi Pieski and Lena Stenberg contribute to Sámi art history? And does their work have a reflexive effect on this history? I was initially asked to address these topics as part of the public defence of my doctoral dissertation entitled Samisk kunst i norsk kunsthistorie: Historiografiske riss ...
    • Duodji Matters: Comments on ‘Decolonizing Production: Healing, Belonging, and Social Change in Sápmi’ by Natalia Magnani and Matthew Magnani 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-06)
      The theory and practice of decolonization present an awkward paradox: How can social change occur in everyday life to disrupt state structures while entangled with the mundane, social, and institutional practices and representations that perpetuate state power? In Sápmi, the transborder Indigenous Sámi homeland, decolonization has been intertwined with the institutionalization of Sámi governance and ...
    • Fra Karesjok, Tana-elv og Vadsøe Sogn i Sommerdragt: Resepsjonshistorikk og tolkningsmuligheter 

      Grini, Monica; Oskal, Nils (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      <i>Intro</i>: Johannes Flintoe (1787–1870) sin akvarell Fra Karesjok, Tana-Elv og Vadsøe Sogn i Sommerdragt (bilde 1), som viser tre navngitte yngre menn ikledd drakter fra Finnmark, er laget i perioden 1831–1833 og har en lang resepsjonshistorie. Allerede i plansjeverket Norske Nationaldragter fra 1852 er bildet reprodusert. I dette verket har kunstneren Johan Eckersberg (1822–1870), under tittelen ...
    • Historical reflections on Sámi art and the paradigm of the National in Norwegian art history. 

      Grini, Monica (Chapter; Bokkapittel, 2014)
      Whose story is told in the history of art? There are many different answers to that question depending on which art history one refers to and on the perspective applied to examine these histories. One approach is to look at the traditional framework for such examinations – which to a large degree still includes categories such as state, pla ...
    • Johan Rist: Knife, sheath, náhppi, and guottahat (with knife, scissor and nállogoahti) 

      Grini, Monica (Others; Andre, 2018)
      A glass case by the entrance at the Faculty of Humanities and Social Science-building contains objects that captivates the eye and creates a desire to touch. Hard materials, like wood, has taken on the texture of smooth velvet – and rough materials, like branched horns, materialize as sleek and gleaming through the exquisite artistry of Johan Rist.
    • Kunsten å vende hjem: Lars Hættas miniatyrduodji 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      Artikkelen løfter frem Lars Hættas miniatyrduodji, laget mens han satt fengslet på Akershus festning (1856–1867) og samlet av Etnografisk Museum i Christiania. Denne samlingen tematiserer aktuelle museumsspørsmål knyttet til gjenstander laget og ervervet i situasjoner med asymmetriske maktforhold. Artikkelen setter søkelys på betydningen av Hættas samiske kunnskapshorisont og konteksten han befant ...
    • Kunsthistoriens politikk 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2020-10-16)
      Det er velkjent hvordan etableringen av Finnefondet, språk og skolepolitikk, samt salg og tildeling av jord for å fremme norsktalende bosetting i grenseområdene i nord utover på 1800- og 1900-tallet kan ses som deler av en strategisk fornorskingspolitikk.[1] At kunst- og kulturfeltene kan ha bidratt til å fremme ensretting av samfunn og medborgerskap – endog til fornorskning – synes å være mindre ...
    • Nordlige verdensgjøringer 

      Grini, Monica; Haugdal, Elin Kristine; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      På Universitetsplassen i Tromsø er gressganger og steiner lagt i en spiralform som leder inn til et basseng. I bunnen av bassenget er en metallplate hvor stjernene på nordhimmelen er stanset ut i miniatyr. Bassenget tilføres lys og varme under bakken, og om vinteren, når det er mørkt døgnet rundt, tegnes himmelrommet opp i vannoverflaten og lyser opp dampen. Om sommeren, når sola står høyt og ...
    • Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss 

      Grini, Monica (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-12-02)
      I 1940 beskrev kunsthistorikeren Harry Fett det han kalte “samenes kunst” som “et kapittel for sig i menneskehetens kunstmyte, en Finnmarksviddas egen levende kunst”. Han så denne kunsten i relasjon til “en større gruppe, nemlig de folkestammers kunst som lever langs Sibirs, Nord-Amerikas og Grønlands store vidder op mot Polhavet”. Han regnet samtidig denne “Finnmarksviddas egen levende kunst” som ...
    • Samisk kunst og nasjonale ekskluderingsmekanismer 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2018-12-06)
    • Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser 

      Grini, Monica (Book; Bok, 2021)
      Hvordan er samisk kunst fremstilt i norsk kunsthistorie? Så enkelt og så komplekst er spørsmålet som driver denne boken frem. Utgangspunktet er en nysgjerrighet omkring hvordan samisk transnasjonalstatelighet slår ut i kunsthistorien; et spørsmål som ikke tidligere har blitt fremhevet som eksplisitt innfallsvinkel i undersøkelser av samisk kunst. Tilnærmingen hviler på en antagelse om at et ...
    • Sámi (re)presentation in a differentiating museumscape: Revisiting the art-culture system 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2020-01-28)
      The article addresses how Sámi culture is presented by museums in Oslo. One of the findings is that the old binary of “art” and “ethnographica” is still common in this museumscape. This reflects the historical divide between the art museum showing “European” and “Norwegian” art, and the ethnographic museum showing the arts of “the rest”. It is argued that Sámi artists, works, themes, and practices ...
    • Så fjernt det nære: Nasjonalmuseet og samisk kunst 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-10-14)
      I mesteparten av Nasjonalmuseets nærmere tohundreårige historie har samiske forhold spilt en fraværende rolle. I 2018 sendte museet ut en pressemelding om at «Nasjonalmuseet styrker samlingen av samisk kunst», noe som kan ses som uttrykk for en vending i museets samlingshistorie og representasjonspraksis. Artikkelen forsøker å kontekstualisere utsagnene i pressemeldingen gjennom en undersøkelse av ...